Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Fastighetsavdelningens uppdrag

Vår chef för fastighetsavdelningen, Robin Lindberg, berättar om avdelningens uppdrag och fokusområden, vilka roller som jobbar inom avdelningen och om vad han tycker kännetecknar Tornberget som arbetsgivare.

Vad jobbar ni med på fastighetsavdelningen?

- Fastighetsavdelningen arbetar väldigt brett inom fastighetsförvaltning, där en stor del av arbetet är att ha helhetsbilden över våra fastigheter.  Det gäller exempelvis underhållsbehov och fastigheternas ekonomi samt att bidra till Haninge kommuns lokalplaneringsarbete.

- Vi ansvarar för reparationer, att driva underhålls- och reinvesteringsprojekt i fastigheterna och även projekt där lokaler byggs om för att anpassas till verksamheternas behov.

- En stor del av arbetet är att ha kontakt med våra kunder, inte minst via våra medarbetare inom kundtjänst.

Vilka roller/yrken jobbar på er avdelning?

- På fastighetsavdelningen arbetar förvaltare, biträdande förvaltare, fastighetssamordnare, fastighetstekniker och kundservicemedarbetare. 

- Arbetet leds av en fastighetschef och en biträdande fastighetschef.

Vad behöver man ha för utbildning och/eller egenskaper för att jobba på fastighetsavdelningen?

- Utbildningskraven varierar beroende på roll. En förvaltare bör t ex vara utbildad högskoleingenjör med inriktning bygg eller motsvarande och/eller ha arbetslivserfarenhet inom fastighetsförvaltning, byggprojektledning eller liknande.

- Som biträdande förvaltare är det bra om man har flera års praktisk erfarenhet inom bygg och fastighet och även erfarenhet av byggledning.

- En fastighetssamordnare måste ha goda kunskaper i fastighets- och bygglagstiftning.

- Våra fastighetstekniker behöver antingen ha utbildning inom rollen eller erfarenhet inom yrket.

- För att arbeta inom kundtjänst behöver man vara serviceinriktad, kommunikativ, vara van med olika digitala verktyg och en duktig administratör.

- Viktiga egenskaper för alla roller är att ha god samarbets- och initiativförmåga, kunna arbeta självständigt, ha en hög grad av servicekänsla och förmåga att skapa bra relationer. Det underlättar också om man är en hejare på att planera och prioritera sitt jobb.

Nämn några fokusområden som är extra viktiga för dig och din avdelning i ert arbete.  

- Just nu lägger vi mycket tid på att forma en ny organisation som består av nya team och fler distrikt än tidigare. Det utökade antalet distrikt innebär att vi välkomnar flera nya medarbetare till avdelningen under våren 2023.

- Vi jobbar också för att skapa förutsättningar för oss att kunna få helhetsbilden över fastigheterna. Ett led i det samla information om våra fastigheter i vårt fastighetssystem.

- Underhållsplaneringen och vårt bidrag till lokalplaneringen är viktiga nycklar till nöjda kunder, och nöjda kunder är vårt främsta mål.

- Vi har naturligtvis alltid hyresgäst och kunddialogen i fokus. Det är viktigt att våra kunder känner sig trygga i att vi förvaltar "deras" lokaler på bästa tänkbara sätt utifrån just den lokalens förutsättningar.

Vad tycker du kännetecknar Tornberget som arbetsgivare? 

- Tornberget är bra på att ta hand om medarbetarna genom exempelvis hälsofrämjande insatser och goda möjligheter till kompetensutveckling. Under året certifierades vi ytterligare en gång i Great Place to Work.

- Tornberget är också en arbetsgivare som involverar medarbetarna i utvecklingsarbetet inom hela bolaget. I våra årliga verksamhetsplaner hittar man alltid ett flertal exempel på punkter som är idéer till utveckling som kommer direkt från medarbetarna.

Denna intervju uppdaterades senast i januari 2023.

Senast uppdaterad: 30 maj 2023