Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Fastighetsavdelningens uppdrag

Vår chef för fastighetsavdelningen, Robin Lindberg, berättar om avdelningens uppdrag och fokusområden, vilka roller som jobbar inom avdelningen och om vad han tycker kännetecknar Tornberget som arbetsgivare.

Vad jobbar ni med på fastighetsavdelningen?

- Fastighetsavdelningen arbetar väldigt brett inom fastighetsförvaltning, där en stor del av arbetet är att ha helhetsbilden över våra fastigheter.  Det gäller exempelvis underhållsbehov och fastigheternas ekonomi samt att bidra till Haninge kommuns lokalplaneringsarbete.

- Vi ansvarar för reparationer, att driva underhålls- och reinvesteringsprojekt i fastigheterna och även projekt där lokaler byggs om för att anpassas till verksamheternas behov.

- En stor del av arbetet är att ha kontakt med våra kunder, inte minst via våra medarbetare inom kundtjänst.

Vilka roller/yrken jobbar på er avdelning?

- På fastighetsavdelningen arbetar förvaltare, biträdande förvaltare, fastighetstekniker och kundservicemedarbetare. 

- Arbetet leds av en fastighetschef, biträdande fastighetschef och en enhetschef.

Vad behöver man ha för utbildning och/eller egenskaper för att jobba på fastighetsavdelningen?

- Utbildningskraven varierar beroende på roll. En förvaltare bör t ex vara utbildad högskoleingenjör med inriktning bygg eller motsvarande och/eller ha arbetslivserfarenhet inom fastighetsförvaltning, byggprojektledning eller liknande.

- Som biträdande förvaltare är det bra om man har flera års praktisk erfarenhet inom bygg och fastighet eller högskoleutbildning och vara i början på sin karriär med ambition att bli förvaltare.

- Våra fastighetstekniker behöver antingen ha utbildning inom rollen eller erfarenhet inom yrket.

- För att arbeta inom kundtjänst behöver man vara serviceinriktad, kommunikativ, vara van med olika digitala verktyg och en duktig administratör.

- Viktiga egenskaper för alla roller är att ha god samarbets- och initiativförmåga, kunna arbeta självständigt, ha en hög grad av servicekänsla och förmåga att skapa bra relationer. Det underlättar också om man är en hejare på att planera och prioritera sitt jobb.

Nämn några fokusområden som är extra viktiga för dig och din avdelning i ert arbete.  

- Hösten 2024 välkomnar vi en ny enhetschef som vi vill introducera på bästa möjliga sätt.

- Vi jobbar också för att skapa förutsättningar för oss att kunna få helhetsbilden över fastigheterna. Ett led i det samla information om våra fastigheter i vårt fastighetssystem och utveckla våra förvaltares roll i organisationen.

- Underhållsplaneringen och vårt bidrag till lokalplaneringen är viktiga nycklar till nöjda kunder, och nöjda kunder är vårt främsta mål.

- Vi har naturligtvis alltid hyresgäst och kunddialogen i fokus. Det är viktigt att våra kunder känner sig trygga i att vi förvaltar "deras" lokaler på bästa tänkbara sätt utifrån just den lokalens förutsättningar.

- Vi fick väldigt höga betyg av våra hyresgäster i den "nöjd kund-enkät" vi skickade ut under våren 2024. Nu arbetar vi med resultatet för att se var vi kan bli ännu bättre och utveckla oss och vår service till hyresgästerna.

Vad tycker du kännetecknar Tornberget som arbetsgivare? 

- Tornberget är bra på att ta hand om medarbetarna genom exempelvis hälsofrämjande insatser och goda möjligheter till kompetensutveckling.

- Tornberget är också en arbetsgivare som involverar medarbetarna i utvecklingsarbetet inom hela bolaget. I våra årliga verksamhetsplaner hittar man alltid ett flertal exempel på punkter som är idéer till utveckling som kommer direkt från medarbetarna.

Denna intervju uppdaterades senast i augusti 2024.

Senast uppdaterad: 19 augusti 2024